Hardlopen: jezelf doelen stellen

Het is tijdens het hardlopen erg belangrijk om jezelf doelen te stellen, die naast uitdagend ook heel realistisch zijn. Ik heb eerder hardlooppogingen gedaan, maar wanneer ik mijn eeuwige rondje door de polder weer onder de knie had was de lol er voor mij vanaf. Ook heb ik eens gelopen met Evy (start to run, wie kent het niet?) en ook dat beviel me niet zo omdat ik Evy’s muzieksmaak niet zo kon waarderen.  Vandaag neem ik jullie mee in mijn hardloopdoelen waarvan ik heb gemerkt dat ze voor mij ontzettend goed werken. Ik ben, al zeg ik het zelf, goed op weg en lekker aan het trainen!

Just do it
(Pssst: het klopt wat ze zeggen, mooie hardloopkleding motiveert en stimuleert, dus verwen jezelf met een paar goede aangemeten schoenen, bijvoorbeeld via Run2Day en een mooie set hardloopkleding, die je heel fijn en voordelig bij bijvoorbeeld de H&M kunt kopen !)

Doel 1: 10 minuten achtereen kunnen lopen -> Done!
Door middel van een schema kun je dit makkelijk bereiken. Ik ben gaan lopen via het schema dat ik van vriendinnetje Isabelle kreeg, het is hier te vinden op haar blog. Dit lukte mij eigenlijk meteen al had ik het na een paar minuten wel al zwaar. Je moet dit een aantal keer trainen en dan heb je het vrij snel onder de knie. 3x 10 minuten met daartussen steeds 2 minuten lopen is bijvoorbeeld heel redelijk.

Doel 2: 15 minuten achtereen kunnen lopen -> Done!
Wanneer je het vorige doel onder de knie hebt ga je dit doel ook snel bereiken! Ik kan je vertellen dat het rond de 12,13 minuten zwaar wordt, maar hey: dan ben je al bijna bij de 15 minuten dus even doorbijten! 2 x 15 minuten is dan goed te doen! Wanneer je dit weer een aantal keer goed oefent kun je door naar het volgende doel.

newwheyoflife

Doel 3: 30 minuten achtereen kunnen lopen -> Done!
Dit was mijn volgende doel, 30 minuten rennen zonder tussendoor te lopen. Ook dit is me inmiddels gelukt. Het lijkt een hele stap zo na die 15 minuten maar zo voelt het niet als je eenmaal aan het rennen bent. Goed muziekje op of een gezellig gesprek met je loopmaatje en dan zijn die 30 minuten zo voorbij.

Doel 4: 5 km in 30 minuten kunnen lopen -> Done!
Wanneer je die 30 minuten lopen onder de knie hebt zal je niet meteen een toptijd neerzetten. Vooral de laatste meters gingen bij mij de eerste keren nogal moeizaam. Wanneer je goed blijft trainen zul je merken dat je steeds sneller wordt. Mijn persoonlijke record op de 5 km is op dit moment ongeveer 28 minuten. Daar ben ik tevreden mee!

Just Do it
(Extra tip: koop een set met veel roze erin want dat zorgt ervoor dat je nog meer zin in hebt.. ja echt, ik meen dit)

Doel 5: 7.5 kunnen lopen -> Mee bezig
Ik heb nu het gevoel dat ik die 5 km wel onder de knie heb en wil verder! De eerste stap is genomen, tijdens mijn run nam ik gewoon een omweggetje en uiteindelijk kwam ik uit op 6,3 km in 36 minuten. Wat was ik trots! Dit is tot nu toe mijn langste run ooit en het ging gewoon goed. De stap voor de 7,5 km lijkt nu ook veel minder ver weg en door steeds een stukje aan je route toe te voegen vergroot je je uithoudingsvermogen. Je kan meer dan je denkt! Een goede tip hiervoor is www.afstandmeten.nl hier kun je in de kaart van de buurt waarin jij loopt routes uitstippelen en op deze manier kun je precies zien hoeveel km’s de route is die jij van plan bent te lopen. Ik loop tevens ook altijd met de Nike+ Running app. Een hele fijne applicatie die doormiddel van GPS je snelheid , je route, de tijd en het aantal km’s bijhoudt. Daarnaast verteld hij je hoeveel calorieën je verbrandt en geeft je hele leuke complimenten en awards wanneer je jezelf verbeterd. Dit werkt voor mij heel motiverend! Ook kun je een overzicht zien van al je runs en zo kun je altijd terug kijken op eerdere runs en ze op deze manier vergelijken.

Volgende doel:
Mijn volgende doelen zijn de 10 km en daarna de 15 km. Ik ga niet te snel vooruit denken maar werk in kleine stapjes zoals je hierboven ook ziet. Vanaf de 10 km ben ik ook van plan wedstrijden te gaan zoeken wanneer ik hier klaar voor ben. Hiermee bedoel ik wanneer ik tevreden ben met mijn tempo en uithoudingsvermogen. Ik denk , of weet eigenlijk wel zeker, dat dit heel spannend maar ook heel leuk is. Een soort van kroon op je trainingen! Dit werkt voor mij super goed en ik wil mezelf steeds verbeteren, wat heel motiverend werkt.

Jogging

Bron van de foto’s: Weheartit

5 thoughts on “Hardlopen: jezelf doelen stellen

  1. Goed bezig!
    Dankzij jou heb ik mijzelf afgelopen jaar ingeschreven voor de LadiesRun in Rotterdam. Het was mijn eerste wedstrijd en sinds dien heb ik de smaak goed te pakken. Na die 5 km loop ik volgende week mijn derde 10 km wedstrijd en begin volgend jaar hopelijk een halve marathon.

    Like

Laat je een reactie achter? :-)

