Lekkere uitslaap ontbijtjes

Ik ontbijt normaal zelf al-tijd met yoghurt, maar vind het als er iemand blijft slapen altijd heel leuk om er iets meer werk van te maken en een lekker ontbijtje klaar te maken. Vandaag heb ik wat tips voor jullie voor makkelijke (niet heel prijzige) ontbijtjes, die toch wat meer indruk maken dan een simpele boterham.

Ciabatta caprese
Bak de ciabatta af in de oven. Snijd hem daarna open zodat je twee helften hebt. Smeer deze helften in met pesto en leg er daarna plakjes mozzarella en tomaat op en strooi er verse of gedroogde basilicum overheen. Je kunt hem zo eten of nog even 5 minuten in de oven doen. Pijnboompitjes zijn een lekker extraatje bij dit broodje. Rooster ze wel eerst even kort in een droge koekenpan.

ciabatta caprese
Bron

Meergranentriangel filet amerciain
Bak de meergranentriangels af en laat ze even afkoelen. Kook ondertussen één eitje per broodje bijna hard. Besmeer de ciabatta met filet americain , bestrooi ruim met peper en zout en snijd een eitje in plakjes en leg de plakjes op je broodje. Eventueel kun je er ook nog rauwe uitjes op doen.

Stokbrood brie
Bak een afbak stokbrood alvast een paar minuutjes af en snijd hem daarna helemaal open, zodat je weer twee helften hebt. Snijd plakjes van de brie (die van Euroshopper is heel goedkoop en prima!) en leg ze op de broodjes, smeer hier wat honing overheen en bestrooi daarna met walnoot. Nog 5-8 minuutjes in de oven totdat de brie lekker zacht is geworden en dan kun je aan je heerlijke broodje beginnen!

Kaneelbroodjes
Dit recept heb ik hier gedeeld, het zijn simpele kaneelbroodjes die snel te maken zijn met behulp van croissant deeg maar daardoor niet minder lekker!

Image and video hosting by TinyPic

Ham/kaas croissants
Ook deze maak ik met croissant deeg, dat ruikt gewoon heerlijk wanneer je het afbakt. Vul de croissantjes voor het afbakken met ham en kaas en leg er eventueel bovenop ook nog een plakje kaas. Bak ze nu af tot de croissantjes bruin zijn en de kaas heerlijk gesmolten.

Ham and cheese crescents are an easy and delicious  weeknight dinner, ready in just 25 minutes.
Bron

Croissant variaties
Croissantdeeg kun je eigenlijk maar vullen met wat je zelf wil, daarom geef ik jullie nog een aantal variaties die ik zelf erg lekker vind.
– Brie / parmaham
– Knakworstje (eventueel nog een plakje kaas erbij, of ketchup)
– Feta en een beetje spinazie
– Tomatenpuree / mozzarella / basilicum
– Nutella (eventueel banaan erbij in)
– Appel en kaneel (van te voren even bakken in de pan, eventueel met wat honing)

Champignon omelet
Als echte champignon liefhebber ben ik gek op dit ontbijtje. Neem voor een grote dikke omelet 3 eitjes en kluts deze lekker luchtig met een beetje melk, peper en zout in een kommetje, als je bieslook in huis hebt is dit er ook heel lekker in. Maak de champignons (of andere paddenstoelen) schoon en snijd ze in plakjes. Bak ze aan in wat boter en wanneer ze lekker bruin ben kun je de eitjes erbij doen. Draai de omelet om wanneer de bovenkant gestold is. Wanneer je om hebt gedraaid kun je er nog kaas en ham naar smaak op doen. Lekker met een sneetje geroosterd brood.

Chanterelle Mushroom Omelette
Bron

Zalm/kaas roerei
Neem hiervoor 2 eitjes per persoon en kluts ze los met wat melk, of nog liever: room. Snijd een plakje gerookte zalm in kleine blokjes en doe deze gelijk met het ei in de pan. Blijf roeren zodat er allemaal losse stukjes ei ontstaan. Na een minuutje of twee kun je de kaas toevoegen, zodat hij nog even lekker mee kan smelten. Haal het eitje uit de pan wanneer deze nog een beetje nat is, hij gaart namelijk nog even door op je bord! Heerlijk op een bagel of op een geroosterde boterham.

Scrambled Eggs with Smoked Salmon - Richmond Hill Cafe and Larder | Flickr – Condivisione di foto!
Bron

Erbij koop ik altijd een lekker sapje of smoothie, alle verse sapjes van de Albert Heijn en het mango-sinaasappel sap van Hero zijn bijvoorbeeld heel lekker. Je kunt ze natuurlijk ook zelf maken maar ik heb helaas op mijn studentenkamer niet de voorzieningen hiervoor!

Wat is jullie favoriete weekend ontbijt?

5 thoughts on “Lekkere uitslaap ontbijtjes

  1. ohhh wat heerlijk allemaal! Als ik ergens ga lunchen kies ik al-tijd voor een broodje caprese. Echt mijn favoriete broodjes is dat.
    Thuis ontbijt ik eigenlijk altijd met havermout, zelfs in het weekend. Tussen de middag eet ik dan wel eens een broodje uit de oven, maar het is eigenlijk nooit in me opgekomen om thuis een broodje zo lekker te beleggen, toch maar eens proberen!

    Like

  2. Hmmm heerlijk broodjes met brie honing en walnoten, wel een goede tip nog even daarna in de oven.
    Die ham/kaas croissants maak ik ook weleens, zo lekker, en die maak ik ook weleens met knakworstjes erin.

    Like

Laat je een reactie achter? :-)

