Recept: gezonde én lekkere (ananas) speltpannenkoeken

Vandaag heb ik een lekker receptje voor een heerlijke lunch voor jullie. Nu de herfst is begonnen vind ik het heerlijk om warme dingen te eten, zo eet ik bij het ontbijt havermout en ‘s middags graag getoast brood, gekookte eitjes, ik drink er altijd thee bij en af en toe vind ik pannenkoeken ook echt heerlijk. Gewone pannenkoeken zijn niet zo gezond, banaan/ei pannenkoekjes zijn lekker maar smaken niet écht naar pannenkoek en stiekem had ik ook geen banaan in huis, dus ben ik aan de slag gegaan met spelt pannenkoeken. Gezond én lekker.

Ik ben dol op ananas in mijn pannenkoek, en daarom heb ik deze aan het recept toegevoegd. Het kan natuurlijk ook zonder ananas, of met ander fruit zoals appel of peer.

Voor ongeveer 5 pannenkoeken heb je nodig:
125 gram speltmeel (ik bestel altijd bij Body&Fit shop, daar is het erg goedkoop en van goede kwaliteit)
250 ml melk (ik heb gewoon halfvolle melk gebruikt, maar je kunt bijvoorbeeld ook amandelmelk of soyamelk gebruiken)
1 ei
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel kaneel
ananas blokjes op sap
olie of boter om in de bakken, ik heb kokosolie gebruikt
eventueel wat stroop

Hoe maak je ze?
Heel simpel! Mix alle ingrediënten in een kom (behalve de olie) en klopt het goed luchtig met de garde. Verhit wat olie in de pan en wanneer deze heet is doe je er wat beslag in, duw meteen het fruit in het beslag, zodat het goed blijft zitten wanneer je de pannenkoek omdraait. Wanneer de onderkant bruin is draai je hem om en laat je de pannenkoek bakken tot de ananas heerlijk begint te karamelliseren. Wanneer je van zoet houdt kun je er een beetje stroop overheen doen. En klaar!

Houden jullie ook zo van pannenkoeken op een regenachtige, winderige en koude herfstdag?

2 thoughts on “Recept: gezonde én lekkere (ananas) speltpannenkoeken

Laat je een reactie achter? :-)

