Sintrecept: Kruidnootjes

Ik ben echt gek op alles rondom Sinterklaas. Ik vind het gewoon een super super leuk feest en ik vind dan ook dat het voor alle leeftijden geschikt is. Thuis vieren we het niet echt meer (maar we eten wel lekker sint snoepgoed en drinken warme chocolademelk), maar bij mijn schoonfamilie wel! Super gezellig is dat altijd. We gaan eerst met zijn allen gourmetten en daarna krijgen we allemaal cadeautjes. Laatst had ik al helemaal zin in 5 december en besloten mijn vriend en ik kruidnoten te bakken op een druilerige middag. Resultaat: een heeeerlijk ruikend huis en een schaal vol de lekkerste kruidnoten.


Loopt het water je al in de mond? Lees dan gauw verder🙂

Wat heb je nodig?
100 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram donkerbruine basterdsuiker (witte of lichte kan ook, maar donkerbruine geeft een mooi kleurtje)
1/2 tot 1 theelepel koek en speculaas kruiden (gewoon in de supermarkt te krijgen, 1 nam 1 theelepel want ik houd van kruidig!)
Mespuntje zout
40 gram koude en harde boter
2 eetlepels melk

Verwarm de oven voor op 175 graden. Meng eerst de droge ingrediënten (zelfrijzend bakmeel, suiker, kruiden en zout) even door elkaar heen. Snijdt de boter in kleine blokjes en voeg deze toe, voeg ook de melk toe en kneed het geheel tot het een deegbal wordt en alles aan elkaar plakt. Verdeel het deeg in een rol. Haal er kleine gelijke stukjes vanaf en maak er bolletjes van die je daarna een klein beetje plat drukt. Maak ze niet te groot want ze worden groter dan je verwacht in de oven (de mijne hadden meer weg van kruidkoekjes haha). Zet ze 15-20 minuten in de oven, ze moeten goudbruin en nog een beetje zacht zijn wanneer je ze uit de oven haalt. Warm zijn ze heerlijk en ook koud worden ze knapperig en ook érg lekker.

Niet zo healthy, wél heel lekker, geniet ervan!
Recept inspiratie

3 thoughts on “Sintrecept: Kruidnootjes

Laat je een reactie achter? :-)

