Healthy diner – Indonesische andijvie

Zoals jullie misschien wel weten ben ik aan het afstuderen en heb ik mijn studentenkamer opgezegd. Ik ben nu dus weer veel meer thuis én eet ook meer thuis. De laatste tijd kookt mijn moeder af en toe dit recept, wat ik echt heerlijk vind! Daarnaast is het ook nog eens lekker gezond, dus genoeg redenen om dit recept met jullie te delen! Ook als je niet van Andijvie houdt, want dit is geen typisch stamppot recept!

Wat heb je nodig voor twee personen?
» 150 gram rijst (ongekookt gewogen)
» 500 gram andijvie (voorgesneden is lekker makkelijk)
» 1 pakje/ 250 gram gerookte spekreepjes
» 2 uien
» 1 teentje knoflook
» 4/5 eetlepels ketjap manis
» 2 theelepels kerriepoeder
» eventueel een eetlepeltje sambal als je het wat pittiger wil

Hoe maak je het?
Zet alvast een grote pan water op en breng het water aan de kook. Snipper de ui, dit mag best een beetje grof. Pers het teentje knoflook uit en bak deze samen met de ui in een wok met een beetje olijfolie (niet teveel, uit de spekjes komt zo nog vet). Wanneer de ui glazig is kun je de spekjes toevoegen, wok deze op hoog vuur tot ze lekker knapperig en uitgebakken zijn. Kook ondertussen de rijst. Voeg nu de andijvie toe aan de spekjes, ui en knoflook en wok ook deze weer op hoog vuur tot hij slinkt. Voeg de ketjap en kerriepoeder toe, ook de sambal kun je nu toevoegen wanneer je dat lekker vind. Serveer met de rijst en geniet ervan!

Image and video hosting by TinyPic
En zo ziet het er dus uit.. niet zo smakelijk.. maar het is wel echt heel lekker!

Liefs, Simone

5 thoughts on “Healthy diner – Indonesische andijvie

  1. Andijviestamppot is een van de weinige ‘Hollandse’ gerechten die ik echt lekker vind. Deze twist klinkt lekker, dus wie weet dat ik die binnenkort eens ga maken!

    Like

Laat je een reactie achter? :-)

