Trends – Wat is trendwatching?

Een gehele nieuwe categorie op mijn blog: Trends. Zoals jullie misschien wel weten studeer ik International Lifestyle Studies, een studie waarin ik leer nieuwe lifestyle concepten te ontwikkelen op basis van onderzoek, voornamelijk naar trends. Ik ben veel bezig met trendwatchen, trends analyseren en het in beeld brengen van signalen, de eerste aanleidingen van trends. Ik heb mij gespecialiseerd in leisure en food via de opleiding en in mijn vrijetijd houd ik me ook veel bezig met appearance, dit zijn dan ook vooral de sectoren waarin ik bezig ben met trendonderzoek.


bron

Ik kom vaak ontzettend leuke, nieuwe producten, diensten of innovaties tegen die het begin (kunnen) zijn van iets wat een grote trend gaat worden en dit is de reden dat ik deze categorie heb opgezet. Op deze manier wil ik mijn blog een twist geven en jullie kennis laten maken met waar ik dagelijks mee bezig ben. In deze eerste blog leg ik uit wat een trend nu precies is en hoe ik te werk ga, vanmiddag het eerste signaal!

Om te beginnen
Nee, ik kan de toekomst niet voorspellen maar ik kan de toekomst wel beredeneren waardoor er vroegtijdig op in te spelen is, door mijzelf of door bedrijven. Er zijn 5 groepen mensen/consumenten op de wereld, deze zijn onderscheidden in de innovation curve van Rogers.


bron

In deze curve is duidelijk te zien dat maar een heel klein groepje van de samenleving écht innoveert (innovators, 2,5% van de samenleving) en een iets grotere groep die al in een vroeg stadium anticipeert op deze innovaties (early adaptors, 13,%). De rest van de samenleving, de early en late majority en de laggards zijn mensen die innovaties pas later opnemen en hoe verder in de curve hoe later dat is. Als trendwatcher behoor je in de eerste of tweede categorie, ik vind mijzelf meer in de tweede passen: ik maak geen trends maar analyseer ze wel in een vroegtijdig stadium.

Daarnaast: een hype is géén trend. Een hype kan een aanleiding zijn maar is geen trend op zich. Ripped jeans, ombre haar en gel nagellak zijn dus géén trends. Trends hebben altijd invloed op de samenleving en komen vaak voort uit (onbewuste) wensen en behoeften, dit kan van toepassing zijn op de gehele maatschappij of op een specifieke doelgroep.

3 niveaus
Je kunt trends onderscheidden op drie verschillende niveaus: micro, macro en mega niveau. Er is altijd lijn in deze trends te vinden. Om dit uit te leggen even een kort voorbeeld. Het boek van Rens Kroes over gezond eten, bewuste keuzes maken op het gebied van eten en bewegen en superfoods is een signaal dat voortkomt uit de markt, deze signalen blijven 1 tot 5 jaar actief in de markt en verdwijnen dan, of gaan over in een grotere trend. In het geval van het boek van Rens Kroes is het zo dat het boek voortkomt uit een consumentenbehoefte, namelijk een trend op macro niveau: ”Mindfoodness”. Macro trends duren ongeveer 5 tot 10 jaar en komen dus voort uit consumentenbehoefte. In het geval van Mindfoodness is dit bewuste keuzes willen maken, bewust bezig willen zijn met je gezondheid en eetpatroon en er graag stil bij willen staan wat je in je mond stopt; waar het vandaan komt, wat het met je lichaam doet maar bijvoorbeeld ook waar het afval naartoe gaat wat je over houdt. Hierboven is een mega trend te koppelen; een trend die speelt in de gehele maatschappij. Deze trend is in dit geval ”Bewustwording”. Op deze manier ontstaat er een trendlijn met een micro, macro en mega trend. Trends zijn ook nog aan elkaar te koppelen en er zijn verbanden te leggen, maar dit gaat weer een stapje verder en daarom hou ik het even bij deze, hopelijk, begrijpelijke uitleg.

Wat kun je met trends?
Je kunt trendonderzoek op allerlei manieren gebruiken: om jezelf en andere mensen te inspireren, om bedrijven te inspireren en om als basis te gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe concepten. Het doel van mijn concepten is altijd het verhogen van de kwaliteit van leven van mijn doelgroep. In een opdracht voor een bedrijf zal ik dan ook altijd onderzoek doen naar zowel de doelgroep, opdrachtgever, trends en de sectoren waarin het bedrijf zich bevindt, voor mijn blog zal het puur ter inspiratie zijn.

Hoe moet je trendwatchen?
Iedereen kan trendwatchen, maar er gevoel voor hebben en er veel mee bezig zijn maakt je beter. Onbewust ben ik de gehele dag, altijd, bezig met trendwatching. Ik houd mijn ogen en oren open, maak notities, foto’s en leg in mijn hoofd verbanden. Dit doe ik door het lezen van boeken, magazines, het afstruinen van het internet en blogs maar vooral ook door om me heen te kijken en door het bezoeken van nieuwe steden in allerlei landen.

Wat kun je verwachten op Life of Simone?
Vanmiddag kun je het eerste signaal dat ik heb gespot hier op mijn blog lezen. Ik ga mijn blog gebruiken om interessante producten, diensten of personen met jullie te delen en ik hoop jullie hiermee te gaan inspireren. Je zult hier signalen vinden van trends in allerlei branches die bij mijn blog passen: beauty, fashion, food, travel en lifestyle.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben in deze blog, voor mij is het natuurlijk allemaal heel logisch omdat het dagelijkse kost is en dat ik jullie kan gaan verrassen met leuke, nieuwe trends!

Tot vanmiddag!
Liefs, Simone

5 thoughts on “Trends – Wat is trendwatching?

  1. Leuk en interessant artikel! Ik heb zelf Fashion design gestudeerd, en heb hier superveel over geleerd. Ik bespreek zelf ook regelmatig trends op mijn blog, vind dat superleuk om te doen!

    StyledbyRomy.nl

    Like

  2. Klinkt leuk meid! Toen ik jaren terug 1 jaat communicatie op het hbo heb gedaan kwamen hiervan ook wat dingen in voor. Sommige dingen klinken bekend, en ook interessant. Leuk dat je zo’n twist geeft aan je blog. Ben benieuwd naar wat er gaat komen.

    Like

  3. Leuk artikel. Ik studeer zelf Advanced business creation op het Avans in Den Bosch, ik weet niet of je ooit van deze studie hebt gehoord maar deze gaat ook over trends en innovatie. Leuk om te lezen dat je hier ook in geïnteresseerd bent, want veel mensen begrijpen niet waar je het over hebt wanneer je het probeert uit te leggen …:)
    Een leuke blog verder, ik ga je zeker volgen!
    Emma

    Like

  4. Pingback: Diary – veel geshopt, veel gewerkt, veel gezelligheid |

Laat je een reactie achter? :-)

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s