Tips voor een CV die mensen bijblijft

Avant Garde Clean Resume | Resume Baker
bron

De afgelopen jaren heb ik véél gesolliciteerd. Vooral voor mijn opleiding International Lifestyle Studies maar ook voor bijbaantjes. Een stageplek vinden die past bij de opleiding, wanneer de opleiding pas net bestaat en nog bijna niemand hem kent, is erg lastig. Vooral als je ook nog eens iets wil waar je je passies in kwijt kunt en heel veel kunt leren; dan moet je veel solliciteren. Recent heb ik een nieuw bijbaantje weten te bemachtigen waar ik binnenkort begin. Ik kreeg een leuk compliment over mijn CV en dat bracht me op het idee mijn tips eens met jullie te delen.


Tip 1 – Kies hoe je jezelf wil presenteren
Bedenk al in een vroeg stadium hoe je jezelf wilt presenteren als persoon. Dit heeft te maken met de functies waarop je gaat solliciteren. Bedenk goed wat jouw kwaliteiten en positieve punten zijn waarmee je je kunt onderscheiden. Voorbeelden hiervan creativiteit, positiviteit, doorzettingsvermogen, sociale vaardigheden, goed kunnen redeneren en ga zo maar door. Beslis daarnaast welke passies en hobby’s je wil laten zien in je CV, dit laat veel over jouw als persoon zien. Schrijf deze punten op voordat je begint aan het maken van je CV

Tip 2 – Kies een stijl en blijf hiermee bij jezelf
Bij jezelf blijven is wel echt de belangrijkste tip die er is; je wil zo overkomen zoals je bent want alleen op deze manier kun je een baan ook bemachtigen wanneer je ook daadwerkelijk op gesprek mag komen. Ik houd van simpel en clean en dat is mijn CV dan ook. Het is één a4 met daarop alle informatie die nodig is. Een korte introductie over mezelf om het wat persoonlijker te maken, mijn personalia, opleidingen, werkervaring en de talen die ik spreek. Ik heb ervoor gekozen verschillende lettertypen te gebruiken die passen bij mij en wat ik mooi vind. Ook heb ik een foto toegevoegd die aansluit bij wat er te zien en te lezen is op mijn cv.

Mocht je heel uitgesproken en uitbundig zijn, dan kun je veel meer kleur gebruiken, houdt je van het gebruik van beeld dan kun je dat ook laten zien in je CV. Om onderscheidend te zijn is het in ieder geval belangrijk om niet met een wordbestandje te komen. Met powerpoint of gratis fotobewerkingsprogramma’s zoals Photofiltre kun je al heel veel. Sla je bestand altijd op als PDF, dit komt veel professioneler over.

Tip 3 – Kies wat je wel en niet wil delen
Beslis wat je in je CV wilt laten zien en wat niet. Het is slim om zoveel mogelijk relevante informatie te delen en geen belangrijke informatie achter te houden. Heb je drie weken appels geplukt toen je 15 was, dan kan je dat natuurlijk wel weglaten mocht je dat willen maar het is wel slim om ook je bijbaantjes te delen. Het laat zien dat je bereid bent om te werken en ergens langer in dienst te zijn. Zo heb ik 1,5 jaar bij McDonald’s gewerkt, iets waar ik bij het solliciteren op andere functies niet zoveel aan heb qua ervaring (alhoewel kassa ervaring, omgaan met gasten en werkten in enorme drukte zeker belangrijk kunnen zijn), maar wel laat zien dat ik bereid ben hard te werken. Ook is het slim om alle stageplekken te delen die je hebt gehad, dit is immers ook ervaring in het werkveld. 

Tip 4 – Benadruk punten waarop je trots bent
Wil je bijvoorbeeld heel graag werken en dus solliciteren bij een bekend beautymerk en heb je een beautyblog én ervaring met het werken met het merk in een parfumerie? Benadruk dit dan. Schrijf bij de werkervaring wat je hebt gedaan voor het merk en wanneer. Je kunt eventueel ook beschrijven waarom je er destijds mee gestopt bent, bijvoorbeeld door de drukte die school met zich meebracht of een nieuwe uitdaging. Je kunt zo laten zien dat het bedrijf wél tevreden over je was en dat het contract niet om die reden is beëindigd.

 photo CV_zpsck9tfvy2.jpg
Mijn cv op dit moment

Tip 5 – Ben eerlijk!
Eerlijk zijn is het aller belangrijkst. Beschrijf welke opleiding je hebt gedaan en voltooid, in welk stadium je nu zit en op welke plekken je hebt gewerkt, wanneer en in welke functie. Je zult altijd door de mand vallen in een eventueel gesprek of later wanneer je niet eerlijk bent in je CV. Daarnaast is het belangrijk een positieve vibe aan je CV te geven. Zorg ervoor dat je enthousiast en gedreven overkomt. Laat zien dat je bereid bent om te werken en dat je ervoor wilt gaan. Ik heb bijvoorbeeld in mijn introductie beschreven wat mijn passies zijn, wat mij enthousiast maakt en dat ik eventuele vragen naar aanleiding van mijn CV graag beantwoord.

Tot zover mijn tips voor het maken van een CV die indruk maakt en ervoor zorgt dat hij wordt onthouden.
Liefs, Simone

11 thoughts on “Tips voor een CV die mensen bijblijft

  1. Ziet er tof uit! Ik heb mijn CV gemaakt met Photoshop en inderdaad van te voren ook bedacht hoe ik mij wou presenteren, welke hobby’s ik erop wou zetten etc. Ben uiteindelijk voor elke sollicitatie die ik ingeleverd had, op gesprek gevraagd. Dus het helpt wel🙂

    Like

  2. Goede tips, dankjewel! Omdat ik binnenkort ga solliciteren in ziekenhuizen moet ik mijn CV nog goed aanpassen.. Dit zal erbij helpen!🙂

    Like

Laat je een reactie achter? :-)

