De voor en nadelen van wonen in een studentenhuis

Vandaag eens wat anders dan beauty en fashion, ik ga het namelijk hebben over mijn leven in mijn studentenhuis. Ik woon nu ruim 3,5 op kamers in Tilburg en heb het erg naar mijn zin. Natuurlijk zitten er naast de vele voordelen ook heel wat nadelen aan het wonen in een studentenhuis. Ik hoor vaak van mensen die nooit op kamers hebben gewoond dat ze heel benieuwd zijn hoe dat nu eigenlijk allemaal gaat. Vandaag zet ik alles op een rijtje!

Ik woon in een studentenhuis met 6 kamers, een keuken, douche, toilet, tuin en dakterras. We wonen hier dus met zijn zessen en proberen de verdeling altijd 50/50 te laten zijn. Op dit moment is dat ook zo. We wonen met 3 jongens en 3 meisjes in het huis. Er zijn beneden een aantal kamers, op de eerste verdieping en op de zolder. We hebben dus allemaal ruimte genoeg. Het is een oud woonhuis en dus gewoon een echt huis, geen speciaal pand gebouwd voor studentenwoningen.

Voordelen
– Het is gezellig. Samen koken, samen eten, samen uitgaan, altijd iemand waar je even mee kunt praten, wat kunt drinken of wat leuks mee kunt gaan doen. Ik heb heel veel geluk, één van mijn huisgenootjes is namelijk ook mijn beste vriendin. We wonen allebei helemaal aan de andere kant van het huis maar spenderen veel tijd samen! We kunnen er (bijna) altijd voor elkaar zijn wanneer dat nodig is en hebben daarnaast echt heel veel lol. Iedereen kent elkaar in ons huis goed en daarom weten we ook wanneer we elkaar met rust moeten laten, fijn!

– Het is goedkoop. Goedkoper dat op jezelf wonen in ieder geval. Je betaald alleen voor je kamer en de rest van de kosten deel je. Internet, gas, licht, water, servicekosten; alles zit bij de huurprijs inbegrepen en die prijs is niet hoog. Vooral in Tilburg is het huren van een kamer heel goedkoop, omdat er zoveel aanbod is.

– Dichtbij de stad wonen is ideaal. 5 minuten lopen of 2 minuten fietsen en ik ben in de stad, wat is dat fijn zeg als je een dorp gewend bent. Boodschappen heb je zo in huis, ik ben binnen no-time op school of op mijn werk en mocht ik willen shoppen dan kan dat ook altijd makkelijk!

– Je bent nooit alleen. Of in ieder geval zelden. Voor een bangerik als ik is dat ideaal.

– Je kunt je kamer helemaal naar je eigen smaak inrichten. Ik ben heel blij met mijn kamertje en voel me er helemaal op mijn plek, heel fijn is dat.

– Je kunt eten wat je wil en wanneer je wil. Mijn ouders houden niet zo van culinaire experimenten en ”bijzondere” ingrediënten. Zelf houd ik dus echt totaal niet van aardappels maar juist wel van allerlei andere gerechten. Ik koop en kook nu lekker wat ik zelf (en mijn huisgenoten) willen. Dat is wel erg fijn.


In één huis wonen met je beste vriendin, dat is pas leuk!

 

DSCN1216 - kopie
Je kamer inrichten en decoreren zoals jij het wil, ook dat is leuk! Inmiddels is mijn kamer een heel stukje opgeruimder en heb ik geleerd mijn bed mooi op te maken!

Nadelen
– Het is gehorig, heel gehorig. Wanneer je uit wilt slapen kun je de klok erop gelijk zetten dat je minstens een aantal keer wakker wordt door je huisgenoten die wel naar school moeten, hetzelfde wanneer je vroeg wil slapen en een aantal besluiten er om uit te gaan. Natuurlijk ben ik zelf ook wel eens de boosdoener en dus is hier helemaal niks aan te doen. Het is nu eenmaal zo.

– Je woont samen met veel mensen en dus moet je ook met veel mensen rekening houden. Af en toe ontstaan er spanningen, dat is ook logisch als je met zijn zessen woont en iedereen een eigen mening heeft.

– Wonen met zoveel mensen in een oud huis zorgt ervoor dat alles heel snel stoffig en vies is. We maken heel regelmatig schoon, maar het stof lijkt er een minuutje later alweer te liggen. Gelukkig hebben we genoeg poetsspullen, stofzuigers, bezems, doekjes en dat soort dingen in huis. Gelukkig houden we allemaal niet van viezigheid!


Kerst 2014 op mijn kamertje

Zoals je ziet heeft het voor mij op dit moment nog meer voordelen dan nadelen. Ik heb ook gewoon een heel leuk en fijn huis en zal hier voorlopig nog wel blijven wonen. Een eigen studio lijkt me geweldig fijn en leuk en ik heb ook een heel mooi complex op het oog, maar het mag nog even wachten!

Heb jij ooit in een studentenhuis gewoond of woon je er nog? Zo ja, wat vind jij er van?
Liefs, Simone

8 thoughts on “De voor en nadelen van wonen in een studentenhuis

  1. Leuk om te lezen! Ik woon sinds het begin van mijn studententijd in een studentenhuis en nu ik afgestudeerd ben nog steeds. Het is zeker een hele leuke ervaring. Een ervaring die ik niet had willen missen, al die gezelligheid. Alleen merk ik de laatste tijd dat ik toe ben aan een volgende stap. Er zijn twee nieuwe huisgenoten die net 18 en 19 zijn en dan voel ik mij oud met mijn bijna 24. Daarnaast ben je op een gegeven moment klaar met de rommel en het feit dat je alles moet delen. Haha! Nu nog een baan en dan kan ik ergens anders gaan wonen! Haha!

    Liked by 1 person

  2. Ik heb nooit in een studentenhuis gewoond. Het klinkt inderdaad wel gezellig hoor, je bent inderdaad nooit alleen. Elk voordeel heeft z’n nadeel denk ik dan hihi.

    Liked by 1 person

Laat je een reactie achter? :-)

