Over ziek zijn en hoe je jezelf zo snel mogelijk weer beter voelt

Ziek zijn, het komt nooit op het goede moment. School, werk, afspraken, sporten: het staat allemaal op de planning en het liefst laat ik het ook allemaal doorgaan. Toch gebeurd het soms, heel soms, dat ik echt ziek ben. In de afgelopen twee jaar is het niet zo erg geweest dat ik ervoor thuis moest blijven, maar nu is dat helaas wel zo. Maandagavond begon het al, ik voelde me echt totaal niet fit en het werd steeds erger. Dinsdag dacht ik me beter te voelen en fietste tegen beter weten in naar school, een uurtje later fietste ik balend weer terug. Ik ben ziek. Wat nu?

Untitled
In dit artikel geef ik je tips over hoe je jezelf de tijd moet gunnen om ziek te zijn, hoe je je niet schuldig hoeft te voelen over de gemiste tijd en hoe je het jezelf zo aangenaam mogelijk maakt.

1. Je bent ziek, je kunt daar niets aan doen, besef dit.
Het enige wat je kunt doen is het accepteren en jezelf de tijd gunnen om uit te zieken. Zo voorkom je dat je niet binnen de kortste keren weer ziek, zwak en misselijk bent.

2. Schrijf voor jezelf op wat je op de planning had en wat daarvan kan vervallen of verschoven kan worden
Ben hierin heel streng. Alles wat niet meteen hoeft, schuif je op.

Gloriously | via Tumblr

3. Bedenk waarin je wΓ©l zin hebt.
Een film of serie kijken, tekenen, bloggen, webshops afstruinen, lekker doelloos tv kijken of lekker slapen. Doe wat je wil en je zal merken dat dit veel goeds voor je zal doen. Bedenk ook wat je wel en niet wil eten. Vaak valt eten waar je zin in hebt ook goed, waardoor je je niet nog zieker gaat voelen. Ik houd van online shoppen wanneer ik ziek ben en het kan me oprecht een geluksmomentje bezorgen. Zorg ervoor dat je de lichtpuntjes in de dagen blijft behouden.

4. Profiteer ervan
Dit klinkt heel stom, maar maak er gebruik van. Ga lekker heel wat uurtjes bijslapen of lees het boek waar je nooit aan toe komt. Door drukte vergeten we ontspanning tegenwoordig en me-time is juist zo belangrijk. Natuurlijk moet je hierin wel je grenzen goed aanvoelen, ga niet teveel doen, want rust is het aller belangrijkst. Kaarsjes aan, dekentje erbij, kop thee en genieten voor zover dat kan.

5. Vitaminen
Maak (of nog beter, maar daar kom ik in het volgende puntje op: laat het voor je doen) een lekkere smoothie, een pan verse soep en eet daarnaast veel fruit en groenten. Misschien is het verleidelijk om comfort food te gaan eten maar dat is niet heel slim. Kies voor gezonde maaltijden om zo snel weer aan te sterken. Je kunt jezelf natuurlijk wel tussendoor verwennen met een lekker koekje of stukje chocolade bij de thee.

6. Laat je verwennen
Jij bent immers niet fit dus jij moet rusten! Goed excuus om de vervelende taakjes eens uit handen te kunnen geven en een aantal dagen verwend te worden totdat je zelf weer helemaal fit bent. Grote kans dat je de klusjes daarna ook weer een stuk minder vervelend vind en je bent waarschijnlijk blij dat je ze zelf weer kunt uitoefenen!

7. Positivity is the key!
Ben positief en ga van het beste uit. Door goed te rusten, gezond te eten en je lichaam de kans te geven om zich te herstellen van het herfstgriepje kom je er het snelst vanaf en zul jij je na het griepje alleen maar beter, energieker en gemotiveerder voelen.

Gelukkig voel ik me inmiddels al weer beter!

Liefs, Simone
Bronnen: 1/2/3/4

7 thoughts on “Over ziek zijn en hoe je jezelf zo snel mogelijk weer beter voelt

Laat je een reactie achter? :-)

